חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפסיכולוגיה של הצבעים (ואיך היא יכולה לשרת את האתר שלכם)

תעצמו לרגע את העיניים, תנשמו לכמה רגעים, ונסו לדמיין חזק חזק את הצבע כחול (ואחר כך תחזרו אלינו).

איך אתם מרגישים עכשיו? אולי רגועים יותר? שלווים יותר? או בכלל חוששים?
אם הרגשתם משהו מכל אלו, ברכותינו – אתם חלק מעדות חיה וקיימת של כוחה של הפסיכולוגיה של הצבעים.

 

הפסיכולוגיה של הצבעים היא תחום מרתק המתאר את האופן שבו צבעים משפיעים על תפיסתנו, התנהגותנו ורגשותינו. בעולם הדיגיטלי ובמיוחד בעיצוב אתרי אינטרנט, השימוש בצבעים הוא כלי עוצמתי שיכול להשפיע על החוויה והתגובה של משתמשים.

ראשית, חשוב להבין שכל צבע יש משמעות והשפעה נפשית משלו. למשל, כחול משקף אמינות ומקצועיות ולכן נפוץ באתרי בנקים וחברות ביטוח. צהוב מעורר תחושת אופטימיות ושמחה אך גם יכול להיות מעייף לעיניים בשימוש יתר. כל צבע יכול לשמש להעביר מסר מסוים או להדגיש אלמנט מסוים בעמוד.

הבנת הקשר בין צבעים לתרבויות שונות היא גם קריטית. צבעים עשויים לשאת משמעויות שונות במדינות ותרבויות שונות. לדוגמה, במערב, שחור יכול להיות קשור לאבל ועצב, בעוד שבמזרח הוא יכול להיות סימן של כוח ומעמד.

בהקשר של חווית משתמש באינטרנט, צבעים יכולים לשמש כלי ניווט ולהדגיש כפתורים וקריאות לפעולה. לדוגמה, כפתור בצבע נגדי לרקע יכול לבלוט ולמשוך את תשומת הלב, ולכן לעודד לחיצות והמרות. כמו כן, על צבעים להיות מתואמים עם זהות המותג והתחושה הכללית שהאתר מבקש להעביר.

לבסוף, חשוב להתחשב בנגישות ובקריאות. שימוש בצבעים עם ניגודיות גבוהה יכול לעזור לאנשים עם ירידה בראייה, ולהבטיח שהתוכן נגיש וקריא לכולם. יש לבחור פלטת צבעים שתהיה נעימה וגם פונקציונלית, כדי לאפשר חוויית משתמש טובה ואפקטיבית.

 

בואו ניקח רגע להבין עד כמה צבעים משפיעים עלינו…

נסו להיזכר איך הרגשתם באחד מהרגעים בהם גלשתם במחשב, כשלפתע הגיחה הערת אזהרה אדומה.

או ברגע המנחם בו זיהיתם את כובע המונית הצהוב אחרי המתנה מרובה.

או אפילו באירוע הזה שבו לבשתם חולצה/שמלה שחורה וקיבלתם מחמאות על הגזרה.

 

אם ככה זה לא מפתיע ש –

* צבעים מהווים כ-90% מהסיבה שצרכנים בוחרים לרכוש משהו.

* צבעים מעלים את המודעות למותג ב-80%.

* בין 62-90% מהרושם הראשוני על מוצר/שירות מושפע מצבעים.

לצבעים יש השפעה פסיכולוגית על התפיסה שלנו, הרגשות, ההתנהגות, ותת המודע.
זו הסיבה שמשווקים רבים כבר הפנימו את כוחם של הצבעים, ומבצעים החלטות מושכלות ומתוכננות בכל הקשור לבחירתם.

אם אתם מעוניינים ביצירת חווית משתמש טובה באתר שלכם, דבר מרכזי ובסיסי שתוכלו לעשות הוא בנייה נכונה של פלטת צבעים.

image by aekikuis / shutterstock.com

אז איך בוחרים צבעים לאתר?

התשובה לכך לא חד משמעית, מאחר וצבעים נתפסים בצורה סובייקטיבית ותלוית הקשר.

ישנן תיאוריות רבות המבקשות לעזור בבניית פלטות צבעים, אבל הן לא חד משמעיות וחלקן אף סותרות זו את זו.

 

לכן נמליץ על שלושה טיפים שבהכרח יעזרו בתהליך:

  1. אין חכם כבעל ניסיון

שילוב של איש/אשת מקצוע מעולמות העיצוב הגרפי יהווה צעד חכם. לאנשי המקצוע ניסיון רב בבניית פלטות צבעים, והם מפעילים שיקול דעת מקצועי המבוסס בין היתר על ההשפעות הפסיכולוגיות שלהם.

  1. סוף מעשה במחשבה תחילה

מומלץ להתחיל בהגדרת המטרות של האלמנטים באתר – איפה אתם מבקשים מהגולש לבצע פעולה? לאיפה מרכז תשומת הלב נתונה? רק אחרי הגדרת המטרות, בחירת הצבעים תעשה בהתאמה.

  1. לא כל צבע שאוהבים הוא הצבע המתאים.

כמו שנאמר, צבעים הם עניין סובייקטיבי. העיקרון המנחה הוא בחירת צבעים שמשרתים חווית משתמש מיטיבה באתר, ולאו דווקא צבעים אהובים אישית.

 

צבעים חמים לעומת קרים

צבעים חמים – משדרים תנועה ואנרגטיות.

צבעים קרים – משדרים סטטיות ויציבות.

The big 11

אלו שמונה צבעים מרכזיים אשר נושאים מטען פסיכולוגי בתוכם.

לכל אחד מהם מטען חיובי ומטען שלילי אשר מתעוררים בהתאם לסיטואציה ולהקשר בו פוגשים את הצבע.

שחור

👍 אסוציאציות חיוביות: עוצמה, כוח, רשמיות, סמכותיות, מודרניות, אלגנטיות, אקסקלוסיביות, יוקרתיות.

👎 אסוציאציות שליליות: פחד, אבל, מסתורין.

❤️ מד הפופולריות: מבוגרים מעדיפים אותו מצעירים, וגברים מעדיפים אותו מנשים.

💡 מה צריך לדעת כשמשתמשים בשחור?  מאחר ושחור הוא צבע דומיננטי, הוא עלול לבלוע את הצבעים האחרים, לכן בשילוב עם צבעים אחרים יש לוודא שהם בולטים מספיק.

שחור בעולם המותגים: Uber

אפור

👍 אסוציאציות חיוביות: הכלה, שקט, יציבות, רוגע.

👎 אסוציאציות שליליות: דיכאון, קור, פשרה, חוסר תנועה, דרמה.

❤️ מד הפופולריות: אפור לא נחשב לצבע אהוב במיוחד, אבל הגרסה שלו כצבע “כסף” דווקא כן. מבוגרים מעדיפים אותו מצעירים, ונשים מעדיפות אותו מגברים.

💡 מה צריך לדעת כשמשתמשים באפור? לרוב נעדיף להשתמש באפור כצבע רקע לאלמנטים באתר, ולא כצבע מרכזי.

אפור בעולם המותגים:  Apple

לבן

👍 אסוציאציות חיוביות: ניקיון, טוהר, שלמות, ריפוי, צלילות, התחלה חדשה. 

👎 אסוציאציות שליליות: חוסר ניסיון.

❤️ מד הפופולריות: מבוגרים מעדיפים אותו מצעירים.

💡 מה צריך לדעת כשמשתמשים בלבן? לצבע לבן לבדו יש נטייה ליצור תחושת ריק, לכן כדאי לשים דגש על האיזון שלו עם צבעים נוספים.

לבן בעולם המותגים: Chanel

צהוב

👍 אסוציאציות חיוביות: עוררות, אנרגיות, שמחה, תבונה, קדמוניות.

👎 אסוציאציות שליליות: אזהרה, פחד, קנאה, ריקבון.

❤️ מד הפופולריות: נשים מעדיפות אותו מגברים.

💡 מה צריך לדעת כשמשתמשים בצהוב? צהוב מושך הרבה תשומת לב, לכן אפשר ורצוי להשתמש בו עבור תוכן שתרצו למשוך את הגולש אליו. שימו לב – כשמשלבים צהוב עם שחור יוצרים תחושה של אזהרה או סכנה צפויה.

צהוב בעולם המותגים: Yellow

כתום

👍 אסוציאציות חיוביות: חם, שמח, אנרגטי, מעודד פעילות קוגניטיבית, אמיץ, משדר הצלחה, תשוקה.

👎 אסוציאציות שליליות: חוסר אמון, שליטה, תרמית.

❤️ מד הפופולריות: נשים מעדיפות אותו מגברים (בפער לא גדול במיוחד). 

 💡מה צריך לדעת כשמשתמשים בכתום? בגלל הדומיננטיות שלו יש להשתמש בו בחוכמה עבור אותם אלמנטים באתר אשר תרצו לייצר סביבם עניין.

כתום בעולם המותגים: Amazon

חום

👍 אסוציאציות חיוביות: טבע, מוסר, אמינות, יציבות, חום, תחכום, אלגנטיות, בגרות.

 👎 אסוציאציות שליליות: עצב, חוסר חיות, בדידות.

❤️ מד הפופולריות: חום נחשב לצבע לא פופולרי במיוחד. נשים מעדיפות אותו מגברים.

 💡מה אנחנו צריכים לדעת כשמשתמשים בחום? לרוב נבחר בחום כצבע רקע ולא כצבע מרכזי.

חום בעולם המותגים: UPS

 

אדום

👍 אסוציאציות חיוביות: מעורר אמוציות, אנרגיה, מרץ, עוצמה, בטחון, שמחה, ריגוש, תשוקה, אומץ, מנהיגות.

👎 אסוציאציות שליליות: סכנה, כעס, ביטול, אזהרה, אלימות, מלחמה.

❤️ מד הפופולריות: אדום נחשב לפופולרי במיוחד. נשים מעדיפות אותו מגברים. צעירים מעדיפים אדום בהיר, בעוד מבוגרים מעדיפים אדום כהה.

 💡מה צריך לדעת כמשתמשים באדום? אדום נחשב גם לצבע שגיאה ולכן יש להשתמש בו בחוכמה.

אדום בעולם המותגים: קוקה קולה.

ורוד

👍 אסוציאציות חיוביות: אהבה, חברות, תקווה, רומנטיקה, אינטימיות, תמימות.

👎 אסוציאציות שליליות: אמוציונליות יתר, פסיביות,

❤️ מד הפופולריות: ורוד נחשב לפופולרי. נשים מעדיפות אותו בפער על פני גברים.

 💡מה צריך לדעת כשמשתמשים בורוד? בניגוד לאדום, הוא לא צבע שמור ואפשר להשתמש בו ביד רחבה יותר וזהירה פחות.

ורוד בעולם המותגים: Pepper

סגול

👍 אסוציאציות חיוביות: אנרגיה, יציבות, עוצמות נפשיות, דמיון, מסתורין, קסם, יצירתיות, רוחניות מלכותיות, אצילות.

👎 אסוציאציות שליליות: עצב, פחד.

❤️ מד הפופולריות: נשים מעדיפות על פני גברים. צעירים מעדיפים אותו על פני מבוגרים.

💡 מה צריך לדעת כשמשתמשים בסגול? לצבע סגול אופי ייחודי שמושך תשומת לב, את התכונה הזו תוכלו לרתום לטובת אותם אלמנטים באתר שתרצו להדגיש. 

סגול בעולם המותגים: Yahoo

ירוק

👍 אסוציאציות חיוביות: יציבות, רוגע, בטחון, סקרנות, כסף, פוריות.

👎 אסוציאציות שליליות: קנאה, חוסר ניסיון.

❤️מד הפופולריות: פופולרי במיוחד בקרב נשים וגברים, עם זאת גברים יעדיפו אותו מנשים.

 💡מה צריך לדעת כשמשתמשים בירוק? ירוק ידוע כצבע אוניברסלי המופיע כחיווי למצב חיובי או דולק.

ירוק בעולם המותגים: Spotify

כחול

👍 אסוציאציות חיוביות: רוגע, ידע, חדשנות, אמינות, רצינות, בטחון

👎 אסוציאציות שליליות: חוסר שקט, פחד, עצב.

❤️ מד הפופולריות: כחול נחשב לצבע האהוב ביותר (חוצה מגדרים ותרבויות!).

 💡מה צריך לדעת כשמשתמשים בכחול?  הוא נחשב לניטרלי, לכן אפשר לשלב אותו ביתר קלות עם צבעים אחרים.

כחול בעולם המותגים: Facebook

צבעים הם חלק מרכזי שיוצק משמעות, טון, ואווירה לאתר שלכם, וככאלו הם גורם משפיע שיכול ליצור חווית משתמש טובה יותר או פחות.
אז מה התכל’ס? איך יודעים באיזה צבע לבחור? תוכלו להיעזר בטכניקות הבאות:

טכניקות לבחירת צבעים

1) בדיקת דוגמאות (אצל קולגות או מתחרים)

כדי לפתוח ולהרחיב את ההשראה, קפצו לביקור באתרים אחרים העוסקים בעולם תוכן דומה לשלכם. כאמור, אין תשובה מוחלטת בבחירה של פלטת צבעים, אבל בהחלט יש בחירות שמתאימות יותר למטרות מסוימות מאחרות.

מעבר על אתרים יעזור לכם להבין מה עובד יותר ומה פחות.

🏆 טיפ של אלופים: נסו לבחון מי קהל היעד של האתרים אליהם אתם מגיעים, וכן לזהות את השימושים שנעשו בפסיכולוגיה של הצבעים.

2) חיפוש בגוגל

כמו לכל דבר בחיינו, לגוגל יש תשובה גם לנושא בחירת הצבעים.

הקלדת שורת החיפוש “color combinations with” בתוספת שם הצבע שאתם מעוניינים לבדוק כבר תוביל אתכם למגוון תוצאות.

בין האתרים המובילים מופיעים: Pinterest, ColorCombos.com ועוד.

בקטגוריית התמונה תחשפו למגוון רב של שילובים מתוכו תוכלו לאסוף תמונות מוצלחות ומתוכם לדגום את הצבעים.

איך דוגמים צבעים? הנה כלי שיוכל לעזור לכם. 

3) חיפוש בלוח הצבעים

לא מצליחים להחליט?
חיפוש של “לוחות צבעים” בגוגל יוביל אתכם ללוח המכיל בתוכו מגוון רב של צבעים.
ללוחות האלו מתווספים המספרים הסידוריים של כל צבע על פי הקידודים המוכרים RGB ו-Hex. אלו מספרים אוניברסליים שניתן להעתיק ולהשתמש בהם לעיצוב האתר שלכם.

 

4) התנסות עם צבעים

זוכרים פעם כשהיינו קטנים, הגננת אמרה לנו פשוט לבחור באיזה צבעים שמתחשק לנו ולהתחיל לצייר? לפעמים הדרך הטובה ביותר להתחיל היא פשוט לנסות.

תתחילו בלבחור מספר מועט של צבעים, ואחר כך תוסיפו את האחרים.

שני צבעים זה מצוין בתור התחלה, ורק אחר כך הוסיפו את השלישי.

תגדירו צבע אחד מרכזי (כזה שיופיע סטטיסטית הכי הרבה באתר) ובצבע השני תשתמשו להדגשות במקומות הנכונים.

עדיין לא בטוחים? בחרו צבע אחד (לדוגמא כחול) ותגדירו את הצבע הכהה יותר כצבע המרכזי ואת הצבע הבהיר יותר כצבע ההדגשה.

אל תשכחו לקחת בחשבון שצבעים אלו צריכים להיות בהתאמה לצבעי המותג.

🏆 טיפ של אלופים: ביצוע בדיקת A/B.  בבדיקה כזו תוכלו לחשוף חצי מהקהל לפלטה אחת וחצי לאחרת, ככה קהל הגולשים שלכם יצביע ברגליים ואתם רק תצטרכו להתאים את הצבעים לתוצאות.

5) כלים לבחינת פלטות צבעים

לפעמים הכי קל לסמוך על בחירות של אחרים 😊

לחברות העיצוב הגדולות ישנם כלים אשר מאפשרים לבחון בעצמכם פלטות צבעים מתוך אין סוף פלטות שנבנו על ידי מעצבים.
הנה כמה מהם: Adobe color , Coolers , Colorhunt

🏆  טיפ של אלופים: נתקלתם בתמונה אתר או עיצוב עם צבעים שאהבתם, אבל עכשיו איך מזהים את הצבעים? בכלי של Adobe color יש אפשרות לייצא את הצבעים מתוך קובץ Png.

6) התנסות עם ניגוד (קונטרסט)

 שימוש בניגוד (קונטרסט) הוא פעמים רבות סודם של מעצבים לעיצוב מוצלח.

כשאין מספיק ניגוד – קריאת טקסטים הופכת קשה יותר.

כשיש ניגוד רב מדי – הוא עלול לעייף את הגולשים וליצור נראות גסה.

וכשיש ניגוד מוצלח? חווית המשתמש משתפרת פלאים!

איפה חשוב לשים לב לניגוד? בכפתורים, קישורים, טקסטים, ואייקונים.

הצבעים הנבחרים הופכים לדיזיין סיסטם (Design System) של האתר.

מאמר מקיף אודות מתודולוגיית העיצוב לפי U.S. Web Design System (USWDS) מסביר כי מרבית האתרים עובדים לפי עקרונות בחירת הצבע הבאים:

  • צבע בסיס – BASE
  • צבע ראשי – PRIMARY
  • צבע משני – SECONDARY
  • צבע הדגשה – ACCENT

דוגמאות ליישום של Design System

דוגמא מעניינת מאוד מתוך הגדרות העיצוב של פיירפוקס

לקובץ המקורי >>

דוגמא מעניינת ומקיפה מחברת WEWORK

לקובץ המקורי >>

והדוגמא של הגדרות העיצוב שלהם >>

עוד דוגמא סופר יפה מפלטת הצבעים  ALIBABA

לקובץ המקורי >>

הפסיכולוגיה של הצבעים היא עולם שלם המורכב מ-2 עולמות “מקבילים” – פן מדעי אמפירי של איך צבעים ותדרים עובדים על המוח האנושי וצד שני שעוסק בפן האנושי ןהסוביקטיבי של ההתיחסות שלנו לצבעים – כמו גם האופן הספציפי שבו כל צבע משפיע עלינו.

בטח הצלחתם להפנים שלעולם הצבעים מימדים רבים.
בחירת צוות אנשי מקצוע לליווי האתר שלכם ייתן לכם ודאות בכך שבחירת הצבעים (כמו גם כל שאר הדברים) מתבצעת בצורה המקצועית ביותר.


רוצים עזרה או הדרכה אישית בנושא הפסיכולוגיה של הצבעים בעיצוב שלכם – צוות העיצוב שלנו כאן עבורכם, מתחילים בהבנת הקהל יעד וממשיכים בפיצוח חווית המשתמש עד להתאמה מלאה בין הצבעים לאדטרטגיית השיווק המתאימה.

שתפו אותנו בצרכים שלכם, ונשמח לייעץ לכם.
זה ממש קל ליצור איתנו קשר >>> 

רוצים לשתף את הפוסט?

מאמרים נוספים בנושא:

הרשמו לקבלת עידכונים

למי שרוצה להבין וללמוד

הצטרפו אלינו לפייסבוק

רוצים ייעוץ עם מומחה

רוצים שנציג מחברתנו יחזור אליכם אישית לשיחת ייעוץ ללא התחייבות?

לימודי און ליין
בניית אתרים | קידום | שיווק

אנחנו בודקים את
חנות ה E-commerce שלכם,

אתם ממקסמים מכירות!
תשפרו את החנות המקוונת למקסימום הצלחה באמצעות קבלת תמונת מצב המורכבת מצ’ק ליסט עם 300 סעיפים שונים.

צריכים עזרה מקצועית לכמה דקות?

השירותים שלנו

שירותי שיווק, מיתוג ועיצוב

אינטגרציות, אבטחה ואופטימיזציה

שירותי אחסון אתרים
ורישום דומיינים

הדרכות ושיעורים פרטיים​

אפיון ופיתוח של מודולים ייחודיים לאתרים

קבלו הצעת מחיר אישית

השאירו פרטים ונציג מומחה מטעמנו יחזור אליכם עוד היום עם הצעת מחיר אישית מותאמת לצרכים שלכם