חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אפיון אתר אינטרנט – והחשיבות שלו כמעשה מקדים לבניית האתר

החשיבות של אפיון אתרים

אפיון אתר הוא השלב הראשון בתהליך של פיתוח האתר. אם  לא תדאגו לתהליך אפיון מדוייק ומוקפד לפרטי פרטים, הסיכוי להגיע  אל קו הסיום של הפרויקט ללא התוצאות הרצויות, גבוה וצפוי לתסכול, אכזבה ועלות כספית נוספת. 

 

ההצלחה מתחילה באפיון. לפני שמתחילים בפרויקט חשוב לערוך תאום ציפיות באשר לחזון, למטרות, לתוצאות הרצויות, מה ייחשב כהצלחה בכל שלב, קודים לעבודה משותפת, הכרזת שיתוף פעולה  מלא בין הצדדים. תכנית ייעודית, מפורטת ומדוייקת  ככל שניתן, וזיהוי  מראש של “דגלים אדומים” פוטנציאליים, הם הדרך הטובה ביותר להימנע מעיכובים העלולים להשפיע על שינוים בלתי צפויים בסעיפי תקציב, בלוחות זמנים ועוד.

בשלב הזה, הלקוח בוחן את הספק לצד ספקים אחרים.  מסמך האפיון אחראי על תיאום הציפיות בין הספק ללקוח כשהוא מתייחס בעיקר לנראות האתר, היררכיית התוכן שלו ופירוט פונקציות מורכבות. לאחר שמסמך אפיון ממומש, חברת בניית האתרים יכולה לבסס הצעת מחיר הנגזרת ממורכבות הפרויקט, ולהגישה ללקוח.

תהליך  האפיון מתחלק לשניים:

צד הלקוח: פירוט החזון שלו באשר למטרות ולתפקיד האתר,  הנראות שלו,  היישומים שלו, קהלי  היעד, הצרכים שהוא אמור למלא.

צד הפיתוח: הבנת מורכבות הפרויקט, טכנולוגיות רלבנטיות ליישום  והצעת מחיר.

מסלול ההצלחה לאתר נכון 

  • עיצוב האתר
  • אופטימיזציה למנועי חיפוש – SEO  
  • שיווק
  • אבטחת האתר

 

שלבים בתכנון אתר אינטרנט

  • שלב 1: הגדירו  את המטרות שלכם
  • שלב 2: בצעו מחקר מקדים
  • שלב 3: הגדירו את התקציב 
  • שלב 4: בחרו שם דומיין וספק אירוח
  • שלב 5: הגדירו את זהות המותג
  • שלב 6: תכננו  את תוכן האתר
  • שלב 7: בחרו את מעצב אתר האינטרנט 
  • שלב 8: בחרו מערכת לניהול תוכן
  • שלב 9: תכננו את פריסת האתר 
  • שלב 10: תכננו את אסטרטגיית השיווק שלכם  האם שייך לנושא האפיון? 

 

שאלות צוות הפיתוח:  

המפתח, איש ה-SEO והגרפיקאי ישאלו מהם המוצרים/שירותים ? מהי המטרה העיקרית של האתר? היא  להגדיל מספר חברים? לספק למשקיעים מידע בעל ערך? לייצר לידים? למכור מוצרים ? לפעול כקורס מקוון? האם זהו  אתר תדמית, בלוג או חנות אינטרנטית? האם האתר יבנה במספר שפות? יכלול מערכות סליקה? האם יבנה על תבנית או עיצוב מותאם אישית? מי המתחרים של העסק?

הגדרת קהל היעד: 

מהי הדמוגרפיה של הקהל אליו  מעוניינים להגיע? הבנת שוק היעד חיונית ליצירת תכנית/תבנית/אפיון  לאתר שימשוך אותו. בצעו מחקר מקדים, צרו פרופילים של קונים פוטנציאלים ונתחו את המתחרים שלכם. למדו לעומק את האתרים בהם שוק היעד שלכם עשוי לבקר. הכרות עם  המאפיינים של אתרים כאלה, תעניק לכם  מידע  אודות ההעדפות שלהם, ובאילו כלים מגישים להם המתחרים שלכם את המוצרים או השירותים שלהם. מסקנות ממידע זה, יסייעו בבניית אתר “תפור” בהתאמה מיוחדת לצרכים, להרגלי הגלישה וליכולות קהלי המטרה.

 

SEO – התאמת האתר למנועי החיפוש

ה- SEO משפיע ישירות על הביצועים וההצלחה הדיגיטליים . הזמן הנכון ביותר להתמקד בקידום אתרים הוא שלב בניית האתר, וכך לסייע בחיסכון רב של זמן וכסף, בהמשך. חשוב מאד להכיר ולדייק את  מילות המפתח, לדרג את חשיבותן, ולהחליט על שילובן בעיצוב האתר. אם עדיין אין רשימה מגובשת של מילות מפתח, זה הזמן  להכיר את מתכנן מילות המפתח של Google. חשוב לדעת מראש האם האופטימיזציה של האתר תיעשה על ידי  בעל האתר או על ידי מקדם אתרים מקצועי.

תוכן איכותי ממוקד מטרה – אילו סוגי תוכן יכללו באתר? חשוב  שהתוכן  ידבר אל קהלי היעד,  ויהיה מותאם למנועי חיפוש. לדוגמה, מלבד כתבות,מאמרים בלוגים ורשימות שכולם שייכים לעולם המילה הכתובה,  האם  תבחרו  לשלב וידאו? פודקאסטים? פורום שאלות ותשובות?

נראות  – חשוב להתאים את הטון של האתר לשוק הלקוחות. הדרך שבה האתר נראה ומרגיש חשובה לא פחות ממה שהוא יכול לעשות ולהשיג. יש לתת  את הדעת על  צבעים ותמונות שמומלץ  לשלב באתר,  וללמוד היכן הוא ממוקם בהשוואה לאתרים מתחרים. בהיבט הויזואלי, פנייה לנשים צעירות שונה  מפניה למבוגרים או לילדים ובני נוער.  אתר המיועד לתעשיית המוסיקה יראה אחרת מפניה לעסקים (B2B). קהל יעד של צרכני גאדג’טים  לאופניים יתעניין בנראות שונה מזו של אתר לביטוח בריאות. 

———————————————————————————————————————————————-

חשוב להפוך את האתר לקריא. בדרך כלל קשה יותר לקרוא גופן לבן על רקע שחור מאשר שחור על גבי לבן. מומלץ לבחור גופנים בסיסיים שכל הדפדפנים יוכלו להעביר לקורא.

חשוב להציג  תמונות, אך לא על חשבון גרפיקה איכותית שמשפרת את התוכן והמסר שלך. 

חשוב שהתוכן העליון ירכז את המידע העיקרי,  שהמבקרים הגיעו לאתר כדי למצוא אותו, מולו ובמרכזו על המסך. ישנם אתרים רבים אחרים שהמבקרים שלכם יוכלו  לבקר בהם, אם לא ימצאו את מבוקשם באתר שלכם. הימנעו מלגרום למבקרים שלכם לגלול למטה, כדי לקבל את המידע שהם רוצים.

חשוב להקים אתר המותאם לגלישה לא רק במחשב, אלא גם לטלפון וטאבלט, מכיוון שגוגל מדרגת אותו גבוה יותר.

————————————————————————————————————————————————-

Wireframes – שלד האתר

זה בעצם תחילת התהליך של עיצוב המבנה הכללי של האתר – וזה בעצם השלב שמגדיר את הרכיבים הראשיים של כל עמוד והמיקום שלהם בעמוד.

תסריטי גלישת משתמש, מפת אתר ותרשים זרימה

תסריטי משתמש. מסייעים בקביעת דרישות הפרויקט. הם עוזרים לקבוע כיצד משתמשים  יתנהגו באתר, ודרך להתוות את הצעדים שמשתמש יבצע, כדי להשיג את מטרתו או משימתו. ככל שנגדיר ונבין תסריטי משתמש שונים, כך ניטיב  לאפיין את האתר. 

בניית מפת אתר מסייעת בארגון התוכן, ובונה את הבסיס לדפים שחשוב לכלול באתר. בתהליך בניית מפת האתר, המטרה היא הקפדה על  נוחות ופשטות הגלישה והשימוש, יחד  עם קיום התכונות והפונקציונליות, להפקת תוצאות מיטביות.

תרשים  הזרימה (היררכיית האתר) של אתר האינטרנט שלכם   היא אבן דרך חיונית שאסור לדלג עליה, מכיוון שהיא מיטיבה עם הלקוח, המעצב הראשי ומפתח האינטרנט המוביל של הפרויקט. זהו כלי עבור הלקוח לראות את פריסת העמודים, מסלול הניווט הכולל את הקטגוריות, עמודי התוכן והמוצרים/שירותים, אודות, לקוחות מספרים, מן התקשורת, תיק עבודות, סל קניות ועוד.  מיקום מיטבי של סעיפים/מרכיבים/תכונות שונים באתר, מתווה הפעולה של כל אחד מהם וכולם ביחד ירכיבו את התוצאה האופטימלית. 

בתרשים זרימה מתפקד במלואו ניתן ללחוץ על המקשים, כך שהלקוח שלנו זוכה לחווית המשתמש הסופי של המבקר באתר החדש  שלו, רואה  כיצד כל דף יפורסם, מיקום המקשים, התמונות, הסרטונים והאינפוגרפיקה. 

בחירת מערכת / פלטפורמה

*   מערכת  בנויה בקוד סגור  מעוצבת בתבנית, שעלותה הכספית נמוכה יותר, אך חסרונה הבולט הוא אפשרות מוגבלת בעיצוב וכמו כן בהעברת האתר לפלטפורמה חדשה ושרת אחר.                   

*   מערכת קוד פתוח למשל WORDPRESS מאפשרת מגוון  עיצובים,  וגם  התאמת תבנית במיוחד לאתר שלכם ובעצם ניתן לשנות/לעדכן 100% מהרכיבים. 

מה ההבדל בין אפיון אתר קטן לאתר גדול?

אתר תדמיתי בעל  עמודים אחדים  הכולל בעיקר טקסט ותמונות הוא בסיסי. לשם הקמתו יש להחליט מה מטרת האתר, מי קהל היעד ומה יופיע בכל עמוד. 

אתר מורכב, או מערכת שנותנת שירות למשתמשים עשוי לכלול עשרות תבניות, פעולות וכפתורים, ולשם כך יש צורך בתיכנון מדוייק לפרטי פרטים.

האם אפיון  מקדים חוסך כסף?

בניית אתר ללא אפיון מקצועי, עלולה להיתקל ב”הפתעות” באמצע תהליך הפיתוח, ולהזדקק לשינוים. כל שינו כרוך בשעות עבודה של צוות מקצועי, עלויות כספיות גבוהות וזמן . תהליך אפיון מקצועי  כולל  מספר פגישות של צוות רב תחומי עם הלקוח. ההשקעה הראשונית עשויה לחסוך כסף רב יותר, בהמשך.

 

רוצים לשתף את הפוסט?

מאמרים נוספים בנושא:

הרשמו לקבלת עידכונים

למי שרוצה להבין וללמוד

הצטרפו אלינו לפייסבוק

רוצים ייעוץ עם מומחה

רוצים שנציג מחברתנו יחזור אליכם אישית לשיחת ייעוץ ללא התחייבות?

לימודי און ליין
בניית אתרים | קידום | שיווק

אנחנו בודקים את
חנות ה E-commerce שלכם,

אתם ממקסמים מכירות!
תשפרו את החנות המקוונת למקסימום הצלחה באמצעות קבלת תמונת מצב המורכבת מצ’ק ליסט עם 300 סעיפים שונים.

צריכים עזרה מקצועית לכמה דקות?

השירותים שלנו

שירותי שיווק, מיתוג ועיצוב

אינטגרציות, אבטחה ואופטימיזציה

שירותי אחסון אתרים
ורישום דומיינים

הדרכות ושיעורים פרטיים​

אפיון ופיתוח של מודולים ייחודיים לאתרים

קבלו הצעת מחיר אישית

השאירו פרטים ונציג מומחה מטעמנו יחזור אליכם עוד היום עם הצעת מחיר אישית מותאמת לצרכים שלכם